31 december - NYÅRSAFTON

Idag är det nyårsafton och vi ska åka till Rottnest med Lukes nya båt som han fick igår. Vi har fått uppdraget att sätta ihop en nyårsplaylist, så Linda håller på och mixtrar med det nu. Jag ska slänga in champangen på kylning och hoppa in i duschen.

Hoppas ni får en bra nyårsafton !

GOTT NYTT ÅR ;D

29 december V A R M T

Idag har jag inte gjort många knop. Linda är och spelar med Jared. Jag har varit nere vid stranden med hunden och de två tyska tjejerna. Vi låg i vattnet och svalkade av oss. Det är 40 grader ute.

Just nu ligger jag i soffan och lyssnar på Tracy Chapman med två fläktar som är riktade på mig. SKÖNT !

Vi bor på 59 Hawkstone St. Så Luke har satt upp en skylt på grinden till huset.

Party

Idag hängde Sofia, Malin och jag med Luke och hans kompisar till Rottnest i hans båt. Det är en stor tradition att åka dit och festa på båtarna. Så man parkerar båtarna jämte varandra och knyter fast dem. Det blir som en enda stor fest på båtarna. Så himla roligt. Det var folk överallt. Var där hela dagen och stekte på båtarna. När vi kom till hamnen igen och vi äntligen hade rensat båten och fått in allt i bilen så skulle den ena tyska tjejen gå tillbaka till båten och hämta sina skor. För att komma ut till båten måste man öppna en gate och hon hade med sig nyckelknippan med alla nycklar. När hon kommer tillbaka så har hon lyckats tappa nycklarna i vattnet och det var för mörkt för att hitta dem. Så vi fick sitta och vänta i 45 minuter för att han skulle hämta sin extranyckel till bilen. Jag var genomblöt och frös, tror jag kommer bli sjuk.. Tyskar asså !

me

Luke, Sofia och Malin

folk

stek

Tog ett kort på hunden innan vi begav oss till Rottnets.

julafton

Igår var det som vilken dag som helst. Ingen av oss kände att det var julafton. Dagen började med att åka till kitestranden och hänga med de andra. Alla skrek god jul och de flesta hade tomteluvor på sig. Luke hade bjudit med oss till seglarklubben som ligger här i Cottesloe för att fira jul. Det var mycket trevligt. Annorlunda att fira jul i värmen, men jag gillar det. Vi skulle lagat svenskjulmat igår men det får bli idag istället. Idag firar vi jul igen.

GOD JUL

Malin hittade en jultomte

Väldigt bra kväll!

Beachen

Nu har jag varit och surfat i tre dagar. Det går framåt iallafall och det blir bara roligare för varje gång. Har sådan himla tur att min kusin är så bra så hon kan lära mig. Dock blev det inget surf idag eftersom det blåste för mkt. Imorgon blir det julsurf, då alla kommer åka runt i tomtedräckter och tomteluvor. Sen på kvällen blir det nog lite svenskjulmat och sedan fest. Linda däremot flyr julen. Hon vill inte fira jul, så hon ska ut på andra äventyr.

Varit på stranden hela dagen så min nuvarande färg är RÖD.

Yeaaah !

Sofia är redo för en sväng på vattnet !

20 december

Idag är det sådär varmt som det var för några dagar sedan. Fick gå upp från sängen och ta en kalldusch, men ska icke klaga.

Det har inte hänt så mycket sen jag skrev sist. Vi har sökt jobb, legat på stranden och träffat lite vänner. Ikväll är det sunday session här i cottesloe. Så vi ska dra ner till stranden och sen blir det OBH.

Hoppas allt är bra där hemma.

Torsdag

Har inte skrivit på ett tag..

Igår landade Sofia och Malin i Perth, så idag har jag umgåtts med dessa två tokar. De har berättat allt om sin resa och vad de har gjort. De verkar ha haft det otroligt bra och roligt. Riktigt kul att se dem igen ! Kommer ihåg när vi satt i Sverige och sa att nästa gång vi ses så blir det i Perth och det var för 2 månader sedan. Tiden går fort.

Sökte även lite jobb. Får se om de ringer tillbaka.

Ikväll så ska Malin, Sofia, Linda, Sara och jag laga mat här och umgås. Hoppas ni får en bra kväll.

Åååhhh..

Det finns en mataffär här i Cottesloe som ligger centralt, IGA. När vi bodde i Frementle så handlade vi på Coles och där var det betydligt mycket billigare än på IGA. Vi hade sett att det låg en Coles butik i Mosman Park som är två stopp innan Grant Street som vi går av. Medans Linda och Theo satt och fixade med våra CV:n så passade jag på att åka och handla. Jag kliver av i Mosman Park och ser Coles skylten som vi ser varje gång vi åker förbi med tåget. Jag inser ganska snabbt att Coles inte ligger så centralt som vi trodde. Butiken skulle stänga om en halvtimma så det var ingen ide att börja leta efter den. Istället ser jag en IGA butik och går in och tar det vi behöver. Alltså helt onödigt att jag åkte till Mosman Park, eftersom samma butik ligger i Cottesloe. Men det största problemet var att jag inte fick köpa något. Jag skrev inte under kvittot med samma signatur som jag hade på min legitimation. De sa att det inte var jag. Blev en livlig diskussion, eftersom de hade dragit mitt kort och jag hade skrivit på ett kvitto som det stod att köpet var godkänt på, men jag fick inte mina varor. Jag bad om det kvitto jag skrev på och han sa att han avbröt köpet så jag får väl se vad som händer.. Ibland blir man så trött.

Lucia

I söndags var det lucia och det firades med glögg och pepparkakor. Det roliga var att glöggen kom från herrljunga. Vi har träffat en svensktjej som bor på hotelet, Sun dancer, som vi bodde på förut och hon hade varit på ikea och köpt det. Linda och jag var på ikea förra veckan och köpte lakrits, skorpor och knäckebröd. Vissa saker var galet dyrt. 1 kg köttbullar kostade 85 kr...

Igår så var en nyzeeländare här och hjälpte oss med våra CV:n, ska fortsätta imorgon igen.

Dessa var de enda som inte blev suddiga.

Rottnets Island

Idag har jag varit med Luke och de andra 2 tjejerna som bor i huset. Vi åkte till Rottnets Island med hans båt. Vi snorklade och badade från båten. De var ute igår så de hade lagt i burar för att fiska kräftor/hummer. Det var massvis i burarna men han slängde nästan i alla igen.

Igår blev det lugnt, men vi kväll ska vi till OBH, ett uteställe här i Cottesloe som det är massvis med människor på söndagar, great !

37 grader

Idag är det så sjukt varmt att man inte ens kan röra sig. Linda är och hämtar kiten som vi lämnade in på lagning igår. Vi tyckte den läckte, eftersom vi hittade ett litet hål i den, men tydligen var den inte sönder. BRA !

Igår kväll åt vi middag på den där segelbåten vi åkte och sen drog vi inte till Frementle på kvällen.

Snart blir det stranden.

Det är för varmt för att kunna skriva..

softar

Sitter på bakgården och lyssnar på musik och fixar med mitt CV. Det går riktigt segt. Hur svårt kan det vara egentligen? Jag har mitt svenska CV som är bra, så det är bara att hitta på lite och översätta till engelska, svårare än så är det inte. Men det är just det att man MÅSTE göra det. Det är där problemet ligger. Alltid när man måste så blir allt så jobbigt. Hatar när det blir så. Man påminns om hur det var i skolan. jag ryser.

Bilder från båtresan

Jag plaskar i vattnet

Linda snorklar

underbart

Så himla lik Jack Sparrow

yeah

Det var en tävling på strandpartyt i lördags. För att de skulle kunna anordna festen så betalade man 5 dollar, vilket är 35 kr. Alla som hade varit med fick välja sitt nummer och sen var dragningen på söndagskväll. Jag valde mitt lyckotal nr 3, vilket jag gjorde rätt i. Priset var att hänga med på en segeltur en hel dag. Linda var inte bland de fem, men det var en kille som inte ville hänga med så de frågade om hon ville hänga på istället. Det var pirat-tema på båten. Det var underbart där. Vi var ungefär 15 st på båten. Vi solade, badade och snorklade. Kan ju säga att min nuvarande färg är rosa, men det går nog över..

Idag var sista dagen på hostelet. Lite sortligt ändå. Man blir som en enda stor familj och man trivs riktigt bra. Det enda är att man delar rum med så många och man kan liksom aldrig kan vara ifred någonstans. Så nu har vi flyttat till den killen i Cottesloe. Så nu bor vi inneboende hos en surfkille som är riktigt schysst. De bor även 3 andra tjejer här. Det är inte långt till stranden så det är nära för kiteing. Riktigt nice ställe. Han har även en hund, vilket jag gillar. Här kommer jag trivas som fisken i vattnet. Nackdelen är att vi inte har möjlighet att hyra två rum som var tänkt från början. Vi har träffat två svenska killar på hostelet som också kitar, så vi har planer på att dela hus med dem. Vi får se hur det blir.

(funkar inte att ladda upp bilder)

Söndag

Igår skulle vi kita men det var ingen vind, så låg på stranden istället.

Vi hade äntligen bestämt oss för att flytta in i det där huset i Cottesloe. Linda ringer Luke och precis innan så hade två andra tjejer som bott hos honom tidigare frågat om de kunde flytta in hos honom igen. Han leta inte efter några inneboende utan han hade bara sett vår annons och ringde. Riktigt oflyt. Så nu vet vi inte riktigt hur det blir. Han hade två rum så vi kanske kan ta det andra, men han skulle diskutera det med tjejerna och ringa tillbaka. Hmm.. Det tar sån tid att leta upp ett bra boende igen..

Igår kväll var vi på beachparty. Det var folk överallt och det var riktigt kul.

Just det.

Kom på att jag glömde berätta att vi var på fiskspa sista kvällen i Kuala Lumpur. Man satte ner sina fötter hos fiskarna och sen fick de äta bort all dö hud, låter lite äckligt. Detta var inte min idé utan Linda övertalade mig att vi skulle göra detta. Det första som slog mig var att jag aldrig skulle kunna sitta där i 30 minuter. Det var riktigt obehagligt när fiskarna åt på fötterna. Efter en stund funkade det när man inte kollade ner i vattnet på alla fiskar. Fötterna blev riktigt len efteråt. Detta måste ni prova !

Fredag

Igår var vi och kollade på tre hus. Det första huset låg 25 minuter med buss från Frementle, där vi bor. Det var ett jättetrevligt par som ville hyra ut ett rum. Det var egen ingång, värsta fina badrummet, spis, tvättmaskin, kylskåp och matbordet var ute på altanen. Väldigt mysigt. Det kändes med en gång att jag skulle trivas där. Nästa hus låg 6 km bort från Frementle och vi cyklade dit. Vilket kändes som en evighet. Väl framme möter vi en trevlig kille. Vi går in i huset och man märkte med en gång att det bara bodde två killar där. Det fanns en stor soffa och en fett plasma Tv med digitalkanaler, sen fanns det inte så mycket mer. Det var inte speciellt hemtrevligt. Det var även långt till Frementle, så det var inget intressant

Senare på kvällen åkte vi in till Cottesloe, där för att kolla på ett till rum. Cottesloe är ett fint område så vi hoppades på ett fint hus. Det tog bara 10-12 minuter med tåg till Cottesloe och man får ta med sig cyklarna på tåget, så det är perfekt. Vi hoppar av och hittar den gatan han bor på, dock inte numret. Precis som det andra så trodde vi att vi hade hittat det rätta numret på huset och det såg ut som” hej kom och hjälp mig”. Men ganska snabbt så inser vi att det är fel, som tur var. En del hus har nummer och en del inte, så husnumren hoppar fram och tillbaka. Men när vi ser hus nr 59, så är det ett riktigt fint hus. Han hade en hund, fin trädgård och en fett porsche som stod på garageuppfarten. Huset var fint inuti och de hade ett lagom stort rum som vi isåfall ska dela på i början, med stor garderob och stor säng. Sen fanns det även ett till rum som vi kunde hyra, men när vi vet hur mycket vi kommer att tjäna i månaden så kommer vi nog hyra så att vi har varsitt rum. Tanken var först att vi skulle bo nära Frementle, där våra vänner bor men det är svårt att hitta. Vi kommer istället leta jobb i Cottesloe, eftersom vi antagligen kommer flytta dit. Avståndet till Frementle är okej.  Att hyra detta är billigare än Sundancer som vi bor på nu, så vi tror vi kör på detta.

Ikväll ska vi till South Street där Viktor och alla de andra svenskarna/norkarna bor och fira Viktors födelsedag. Det blir bbq. Han fyllde år i tisdags och då bakade vi en chokladkaka och åt maräng och glas till. Det blev mycket uppskattat av alla.

Malaysia till Perth

Flygresan från Malaysia till Perth tog 7 timmar. Vi åkte med Airasia, samma flygbolag som vi flög med till Malaysia. Det var det mest obekväma flygplanet som jag någonsin har flugit med. Flygstolarna var hemska. Jag visste inte hur jag skulle sitta för att det skulle vara bekvämt. Flyget mellan London och Malaysia var helt okej. Personalen var hjälpsamma och trevliga som de ska vara.

Sen när vi kom till flygplatsen så började nervositeten om vi skulle komma in i Australien eller inte. Vi började med att slänga all frukt som vi hade köpt med oss för att äta på flyget. Man får inte ha med frukt, träd, mat m.m in i landet, då det kan vara skadligt. Vi har skrämt upp varandra för vi har kollat på gränspolisen i Australien som har gått på tv (tror det heter något sådant?). De är verkligen stenhårda och då menar jag verkligen hårda. Vi står i kön och vi skrattar och är glada för att vi nästan nått vårt mål, vi kollar oss omkring och alla ser hur allvarliga som helst, så jag säger till Linda att vi måste nog skärpa oss. Helt plötsligt kommer det fram en vakt som står och kollar intensivt på oss. Han kommer fram till mig och frågar var jag kommer ifrån och vill kolla på mitt pass. Jag visar honom och han nickar och går tillbaka till sin plast.  Fattade inte riktigt varför. Sedan kollar vi in vakterna runt omkring och alla som sitter i sina bås för att kolla pass. Det står även en extra i varje bås för att granska all extra noga. Man kände sig verkligen uttittad och nervös. Väl framme så visade jag passet och han kollade på mig noga och frågade vad jag skulle göra i Australien, var jag skulle bo och vem som skulle hämta mig vid flygplatsen.  Han nickade och log. Sen skulle han scanna mitt pass men det funkade inte så jag fick följa med till ett kontor där de fixade det. Killen började även fråga saker om mitt visum som vi hade fixat innan, men han bara skrattade och det var lugnt. Linda fattade inte vad som hände och hon blev nervös. Hon trodde de skulle ta mig. Men det gick bra, men jag kan inte påstå att det var någon soft stämning.

Sedan fick vi ställa oss i en kö till där de skulle ”röntga” handbagaget och resväskan. Alla glodde fortfarande ovanligt mycket. Vi kom igenom och på andra sidan stod Viktor och väntade på oss. Allt gick perfekt !

Perth

i tva dagar har vi bott hos viktor, men nu har vi precis checkat in pa ett hostell. I fyra dagar kommer vi bo med 8 andra tjejer. Nar vi kom in i rummet sa lag det klader precis overallt, men jag ska nog sta ut. Det ar kul och traffa ny manniskor. Igar satte vi in en annons pa natet att vi var tva tjejer som soker boende. Vi har fatt manga svar och vi ska kolla pa tva hus idag. Vi ska aven fixa vara CV:n och ga ut och soka jobb. Det ar lite rorigt innan man har fatt ordning pa allt. Langtar tills allt har fixat sig och man kanner att man har ett stalle dar man kanner sig som hemma och trivs.

Vi har inte surfat nagot an men vi har lekt lite med kiten i luften och allt sitter kvar sen Rhodos, sa det gick stralande. Vi ska komma igan mer nar allt har fallit pa plats.

Iforrgar sa letade vi efter begagnade cyklar och vi hittade en annons. Viktor korde oss till cottesloe och det var ett riktigt fint stalle med enorma hus. Vi hade fatt adressen men vi hittade inte vilket hus det var for det skulle inte ha nagot nummer. Tillslut ser vi en byggand som ser ut som ett skjul bland de fina husen, men cyklarna funkade bra sa vi kopte dem. Sa nu har vi varsina cyklar.

Det ar lite svart att forsta austrlienskan, man hor liksom inte vad de sager, men man kommer nog vanja sig efter ett tag.

Vi har snackat med lite folk hur latt det ar att hitta jobb. Endel sager att det ar latt for oss tjejer och att de ar latt att hitta ett barjobb. Andra sager att det ar svart. Men vi ska komma igang. Siter nu och kollar runt pa natet. Vi far se om det loser sig annars ar det att bara att packa ihop efter nagra manader och aka hem. Men som allt annat nar vi ar ute och gor saker sa brukar det alltid losa sig. Vi far helt enkelt hoppas pa det basta.

Ska bli kul att Sofia och Malin kommer om 14 dagar:)